Friday, June 01, 2007

برزگ داشت بهروز وثوقی




تجلیل با شکوه از بهروز وثوقی در تورنتو –کانادا
بهروز وثوقی تک ستاره هنرمندی که کارنامه هنریش افتخار آفرین است. او سنون بلند و استواری از سینمای نوین ایران است.هنرنماای او در فیلم های ماندگاری چون قیصر- داش آکل- رضاموتوری-گوزن ها-تنگسیر-و...دهها فیلم دیگر در تاریخ سینمای ایران جاودانه خواهد ماند. هنرمندی که برای نگهداری نام و شناسنامه ایرانی اش به هالیود "نه" گفت.به خاطر یک عمر فعالیت هنری این بازیگر جاودانه سینمای ایران در روز یکشنبه 22 آوریل 2007 به همت عارف محمدی موسس گروه فرهنگی" موج نو" و با حضور تنی چند از هنرمندان خاطره ساز تاتر و سینما مانند مهدی رییس فیروز- عباس جوانمرد-شهین-ویداقهرمانی ...وصدها نفر از ایرانیان جشن بزرگداشت با شکوهی بر پا شد.برنامه با سرود ای ایران آغاز وپس از متن زیبایی که توسط خانم ویدا قهرمانی خوانده شد پیام ویدیوی اقای جعفر والی نمایش داده شد وپس از آن پیام تلفنی آقای ناصر ملک مطیعی که او را برادر قیصر" خواند با صد افسوس برای چنین هنرمندی که در ایران زاده شده ولی در غربت میزید .داریوش اقبالی پیامی پر از مهر داده بود و پروز پرستویی پیام ویدیویی با شعر ی زیبا برای قیصر.و....
در خلال برنامه ترانه های ماندگار فرهاد و فریدون فروقی که در فیلم های قیصر-طوقی-رضا موتوری و..اجراشده بود توسط کاوه ولایی باز خوانی گردید.در این قسمت نوبت پرسش و پاسخ بود،" قیصر" بروی صحنه آمد و سالن "اونتاریو سا یینس سنتر" یکباره پر از شور و هیجان شد و اشک شوق بر کونه های "سید" و بیشتر حاضرین سرازیرگردید....
و صبح روز بعد آقای بهروز وثوقی دریک کنفرانس مطبوعاتی در سالن "هتل پرنس" با نمایندگان رسانه به گفتگو نشست و نوید تاسیس یک مجموعه هنری خیریه را اعلام داشت.
"در حال تدارک و تاسیس یک مجموعه هنری هستم که تجربه هنری ام را به جوانان مشتاق منتقل کنم،کلاسها در باره بازیگری-فیلم برداری-گارگردانی-سناریو نویسی و هر آنچه مربوط به سینما هست میباشد.این تنها آرزوی من است دوست دارم جوانانی که جوهره و عشق این هنر را دارند ولی امکان ورود به این گونه هنر کده ها را ندارند خودم امتحان کرده و کمکشان کنم در مرحله اول آرزو میکنم این اتفاق در کشور عزیزم ایران بیافتد اگر نشد در امریکا این کارگاه را تشکیل خواهم داد.
از او پرسیدم چگونه میتوانی در نقش های مختلف به این تیپ ها ی گوناگون شخصیت به دهی مثلادر "گوزن ها "در نقش "سید"
-این "سید"ی را که در "گوزن ها "دیدید یک شخصیت واقعی بود من برای اینکه بتوانم نقش یک معتاد را بازی کنم هفته ها و ماه ها در جنوب شهر و میدان دروازه قزوین زندگی معتادان را مطالعه کردم در مینشان رفتم با آنها صحبت کردم ساعت ها و ساعت ها پهلویشان نشستم حالت های خماری یا نشییه گیشان را دیدم تا یک را در اطراف شوش سید را دیدم .با خودم گفتم این همان است که من میخواهم نقشش را به روی پرده ببرم وقتی با او صحبت کردم مرا شناخت از او خواستم با من به استدیو بیاید وپول دادم مواد مورد نیازش را آوردند تمام حرکاتش را نگاه میکردم تا توانستم در فیلم شخصیت واقعی او را اریه به دهم در" قیصر" و" داش آکل" هم همینطور من با عشق به سینما آمدم و با عشق جلوی دوربین میر فتم. هر سناریو را بار ها و بارها میخواندم جمله به جمله به آن فکر میکردم و حرکات لازم را تمرین میکردم تا بتوانم مثلا در قالب قصر جا بیفتم چطور راه بروم چطور عصبانی بشوم چطور بخندم یا چطور گریه کنم.
قیصر صبورانه به سیوال های همه پاسخ میداد و یکی از جالب ترین جواب ها در موردسوال همکاری بود که پرسید چرا پس از سال 57 که به خارج آمدی فعالیت چشم گیری نداری؟
-پس از بازی در فیل کاروان ها با آنتونی کویین به هالیود برا بازیگری دعوت شدم تا مقدمات آماده بشه متاسفانه مسیله گروگان گیری در سفارت امریکا اتفاق افتاد که یک مرتبه جو راجع به ایران عوض شد همه رسانه ها از گروگان گیر میگفتند باور نمیکنید در آن روز ها ما میترسیددیم حتا از خانه خارج شویم.
وقتی که اوضاع کمی ارام تر شد دوست عزیزم آقای رضا بدیعی با من تماس گرفت و دوباره براه افتادیم .آنها اول از من خواستند که اسمم را عوض کنم قبول نکردم بطور واضح گفتند ملیت ات را عوض کن با ملیتی مثلا اسراییلی بهتر میتوانی در هالیود موفق شوی.منهم با عصبانیت گفتم نه اسمم را عوض میکنم نه ملیتم را. من افتخار میکنم ایرانی هستم و نامم بهروز وثوقی ست برای ورود به هالیود نام و شناسنامه ام را به هیچ کسی تقدیم نخواهم کرد.

Labels: